Afspraak wijzigen of afzeggen

Eerste afspraak

Let op: U kunt niet direct een afspraak maken via onze website.

U heeft een verwijzing nodig om een afspraak te maken in Het Oogziekenhuis Rotterdam. U kunt een verwijzing krijgen van uw huisarts of van een andere medisch specialist. De verwijzing kan een digitale verwijzing (via ZorgDomein) zijn of een papieren verwijsbrief. 

Uw afspraak wordt via ZorgDomein ingepland op volgorde van binnenkomst. Bellen voor een snelle afspraak heeft daarom geen zin. Wij plannen de afspraak voor u in zodra er plaats is binnen de juiste afdeling. U hoeft geen contact met ons op te nemen. In verband met wachttijden kan het een aantal weken duren voordat wij contact opnemen. 

Een verwijzing is meestal maximaal 1 jaar geldig. Zonder verwijzing vergoedt de zorgverzekeraar de behandeling niet. Dit geldt zowel voor acute (spoed) als niet-acute oogzorg. Het Oogziekenhuis accepteert verwijzingen uit het hele land.

Lees hier meer over ons verwijsbeleid.

Herhaalafspraak

Heeft u een herhaalafspraak nodig? Dan heeft u geen nieuwe verwijzing nodig, ook niet als dit langer dan een jaar geleden is.

U hoeft niet zelf te bellen om een herhaalafspraak te plannen. Wij weten dat we deze afspraak voor u moeten plannen, u staat hiervoor op een wachtlijst bij betreffende zorgafdeling. Soms lukt het niet om de afspraak binnen de gestelde termijn te plannen, maar daarvoor hoeft u niet te bellen. U ontvangt van ons een oproep zodra u ingepland kunt worden.

Als de herhaalafspraak op korte termijn (minder dan 3 maanden) na uw laatste afspraak moet plaatsvinden, kunt u de nieuwe afspraak meestal direct aan de balie maken. 

Heeft u nog geen uitnodiging ontvangen voor uw jaarcontrole? Als u bij Het Oogziekenhuis bekend bent, zal er contact met u opgenomen worden zodra u ingepland kunt worden. Dit kan in sommige gevallen langer dan 12 maanden duren. U hoeft geen contact met ons op te nemen.

Afspraak wijzigen of afzeggen

Verzet uw afspraak alleen als het niet anders kan. In verband met de drukte op onze spreekuren, is het niet zo makkelijk om uw afspraak snel te laten plaatsvinden. Als u uw afspraak wilt of moet verzetten, houd u er dan rekening mee dat het soms een tijd kan duren voordat we een nieuwe afspraak kunnen inplannen.

Wilt of moet u uw afspraak toch verzetten? Geef dit dan door via de knop hieronder, dat gaat sneller dan bellen.

Afspraak wijzigen  Afspraak afzeggen

Alleen bij afspraken die binnen 48-72 uur plaatsvinden verzoeken wij u om telefonisch contact met ons te zoeken. 

Afspraakbevestiging

Zodra er een afspraak voor u is gemaakt, ontvangt u hiervan een bevestiging per post. 

Heeft u uw e-mailadres doorgegeven aan ons? Dan ontvangt u de bevestiging in uw mail. Heeft u uw e-mailadres nog niet doorgegeven? U kunt dit tijdens uw eerstvolgende bezoek aan ons ziekenhuis doen aan de balie van de polikliniek. 

Hoe open ik een digitale afspraakbevestiging?

Vanaf oktober 2022 versturen wij onze afspraakbevestigingen zoveel mogelijk digitaal (per mail). We versturen de mail beveiligd omdat er informatie in staat die niet voor anderen bedoeld is. Soms komt het voor dat u de afspraakbevestiging in uw spambox ontvangt en misschien ziet u deze dan niet. Maar hoe werkt het precies? Leest u vooral onderstaande informatie om te voorkomen dat u uw afspraak mist en wij voor niets op u wachten.

Hoe open ik een beveiligde mail van Het Oogziekenhuis

Herinnerservice

Als extra service ontvangt u twee of drie dagen voor uw afspraak een korte herinnering door middel van een SMS. Bij het niet kunnen nakomen van de afspraak kunt u het ziekenhuis bellen om af te zeggen en een nieuwe afspraak in te plannen.

Deze herinnerservice past in de extra service die we willen leveren aan onze patiƫnten. De service werkt samen met verschillende ZIS (ziekenhuis informatie systemen) die door zorginstellingen gebruikt worden voor het agendabeheer. Zo kunnen de herinneringen geautomatiseerd verstuurd worden.

Wachttijden

Wij proberen onze wachttijden zo kort mogelijk te houden. Voor sommige polikliniekafspraken of operaties lukt dit niet helaas altijd. Lees hier meer over onze wachttijden.