Dít moet je weten voordat je in het water duikt

Nu de vakantieperiode is aangebroken en de zomerse temperaturen stijgen, genieten veel mensen van een dag aan het strand of in het zwembad. Maar, na het zwemmen hebben velen last van geïrriteerde ogen. Hoe bescherm je jouw ogen tijdens het zwemmen? Oogarts Tjon-Fo-Sang van Het Oogziekenhuis Rotterdam deelt het in dit artikel.

Wat water met het oog doet
Heb je na het zwemmen last van rode, opgezwollen, branderige of tranende ogen? Dit is vaak het gevolg van bacteriën of chemische stoffen in het water die de ogen irriteren en vervelende symptomen veroorzaken. Hoewel zo'n oogirritatie meestal niet schadelijk is, kunnen de ongewenste stoffen soms leiden tot oogontstekingen. Denk aan een bindvliesontsteking (conjunctivitis) of een hoornvliesontsteking door de Acanthamoeba.

Tjon-Fo-Sang vertelt: “Een bindvliesontsteking wordt veroorzaakt door een virus of bacterie. Bij deze aandoening is het slijmvlies ontstoken. Slijmvlies bedekt de binnenkant van de oogleden en de buitenkant van de oogbol. Het heeft kleine bloedvaatjes die bij irritatie opzwellen, wat zorgt voor rode ogen. De Acanthamoeba is een klein onzichtbaar diertje dat in natuurwater leeft. Dit diertje kan – vooral bij contactlensdragers – het hoornvlies binnendringen en daar pijnlijke infecties veroorzaken. Gelukkig komt dit in Nederland niet vaak voor.” Het Oogziekenhuis doet onderzoek naar de Acanthamoeba-infectie.

Zwemmen met contactlenzen: is het een goed idee?
Het dragen van contactlenzen tijdens het zwemmen is mogelijk, maar er zijn belangrijke risico’s om rekening mee te houden. “Zachte contactlenzen hebben een grotere kans om besmet te raken met virussen, bacteriën of amoeben uit het water. Zachte contactlenzen nemen water op – en daarmee ongewenste stoffen – wat irritatie en andere problemen kan veroorzaken.” Daarnaast kan water ervoor zorgen dat contactlenzen strak gaan zitten, waardoor het moeilijker wordt om ze te verwijderen. Bovendien kunnen contactlenzen door water gaan schuiven of zelfs verloren gaan. Wil je écht contactlenzen dragen? Dan is het verstandig om deze na het zwemmen weg te gooien. Wegwerplenzen zijn in dit geval een uitstekende optie.

4 tips van de oogarts
Er zijn verschillende maatregelen die je kunt nemen om je ogen te beschermen. Door deze maatregelen te volgen, kun je zorgeloos genieten van het zwemmen. “Laten we samen een mooie nazomer zien!”
1.    Draag een zwembril: Het dragen van een zwembril is de beste manier om oogirritaties te voorkomen.
2.    Sluit je ogen onder water: Dit helpt om contact met water te minimaliseren en verkleint de kans op oogirritaties.
3.    Let op de waterkwaliteit: Kies alleen zwembaden die goed worden gereinigd en vermijd vervuild natuurwater.
4.    Spoel je ogen met schoon water: Na het zwemmen kunnen er resten van het water in je ogen zitten. Door je ogen met schoon water te spoelen, verwijder je de irriterende stoffen.

*Heb je na het lezen van dit artikel vragen over jouw ooggezondheid? Neem dan contact op met de huisarts.