Het Oogziekenhuis Rotterdam zet in op ‘Samen Beslissen’ trainingen

Samen beslissen
Goede zorg begint met een goed gesprek tussen u en uw zorgverlener. Samen beslissen betekent dat u samen met uw zorgverlener bespreekt en kiest welke zorg het beste bij u past. Uit onderzoek blijkt dat samen beslissen ervoor zorgt dat patiënten meer tevreden zijn, beter hun behandeling volgen, meer betrokken zijn en goed geïnformeerd blijven. Samen beslissen helpt ook om twijfels en spijt te verminderen, zelfs als de behandeling niet het gewenste resultaat geeft.

De training krijgt gemiddeld een 8
Op basis van het patiënttevredenheidsonderzoek uit 2023 is Het Oogziekenhuis dit jaar gestart met de trainingen ‘Samen Beslissen’. Dit najaar worden de laatste 5 trainingen gegeven. Daarna zijn alle oogartsen, optometristen, orthoptisten en physician assistants van Het Oogziekenhuis getraind. Onze zorgverleners zijn enthousiast over de training en beoordelen de training gemiddeld met een 8. Ze geven aan dat ze nu beter in staat zijn om samen met patiënten beslissingen te nemen. We monitoren via het patiënttevredenheidsonderzoek of patiënten dit ook merken.

Samen beslissen in de spreekkamer

Heeft u binnenkort een afspraak bij Het Oogziekenhuis?
U kunt ook bijdragen aan een gesprek waarin samen beslissen mogelijk is. Lees onze folders om u goed voor te bereiden op uw afspraak. Bedenk ook alvast welke vragen u wilt stellen. Door vragen te stellen, begrijpt u beter wat de mogelijkheden zijn van een onderzoek of behandeling. Zo kunt u samen met uw zorgverlener beslissen wat voor u de beste keuze is.