Kunstwedstrijd: creatieve inzendingen en winnaars bekend!

In het kader van ons 150-jarig jubileum hebben we afgelopen zomerperiode een kunstwedstrijd georganiseerd in Het Oogziekenhuis. We ontvingen veel prachtige en creatieve inzendingen van zowel kinderen als volwassenen. De kunstwerken van de deelnemers hebben ons positief verrast!

Onze driekoppige jury heeft met veel plezier de kunstwerken beoordeeld en twee winnaars gekozen in de categorieën kinderen en volwassenen. De keuze was niet makkelijk, maar er zijn vier mooie kunstwerken als winnaars uit de bus gekomen.

Naast een prijs voor de winnaars, gaan we de winnende kunstwerken (tijdelijk) tentoonstellen in Het Oogziekenhuis. Hieronder zijn de foto's van de creaties alvast te bewonderen.

We willen alle deelnemers bedanken voor hun creativiteit en enthousiasme, en gefeliciteerd aan de winnaars!

De winnaars

1e prijs volwassen: Corinde Warmerdam

Waterverf en oost-indische inkt

Het kunstwerk (waterverf en Oost-Indische inkt) van Corinde Warmerdam heeft de naam Retinal Rejuvenation / Netvlies Nieuwbloei. “Ik ben opgegroeid in Rotterdam en studeer nu geneeskunde in Utrecht. Het kunstwerk laat de bloedvaten van het netvlies zien (fundoscopie) en de bloemen symboliseren regeneratie en bloei.”

2e prijs volwassenen: Tineke Steenbergen

Ogen zijn zo fijn, je kunt er maar beter zuinig op zijn

Het kunstwerk van Tineke van Steenbergen heet: Ogen, ze zijn zo fijn. Je kunt er maar beter zuinig op zijn!

“Het kunstwerk is een onderdeel van een serie schilderijen over mensen met hun hondjes. Een schilderij hiervan heb ik verkocht aan iemand die een hulphond had die er sprekend op leek, zo fijn is dat om dan iemand blij te maken met een schilderijtje. Mijn oma schilderde vroeger ook en had als thema ‘kijken met de ogen van een kind’ die uitspraak is mij altijd bijgebleven want je ogen zijn zo belangrijk, zeker voor kinderen maar ook voor volwassenen, we willen niet zonder! Ik schilder vaak kleurrijke portretten en ogen zijn dan erg belangrijk, zij brengen dan een bepaald gemoedsgevoel over in een portret schilderij.”

1e prijs kinderen: Ilse de Jonge (14 jaar)

Schilderij

Ilse de Jonge schilderde dit oog vorig jaar: “Ik teken en schilder graag ogen. Ik heb een tijdje veel geschilderd, maar momenteel is het wat minder. Misschien dat ik nu weer wat meer ga schilderen. Mijn moeder werkt in Het Oogziekenhuis en zij heeft mij ook opgegeven voor de kunstwedstrijd, ik was helemaal verrast dat ik heb gewonnen.”

2e prijs kinderen: Duncan Bijenveld (8 jaar)

Drakenoog

Het kunstwerk van Duncan Bijenveld heet: Het Drakenoog.

“Dit Drakenoog heb ik gemaakt tijdens de kunstles die ik iedere woensdagmiddag volg. Het is gemaakt met houtskool en pastelkrijt en ik ben er heel trots op.”

Een van zijn ouders voegt toe: “Duncan is al vanaf zijn geboorte patiënt in Het Oogziekenhuis. Afgelopen juni is hij nog geopereerd bij jullie in het ziekenhuis. Hij zit op kunstles op de woensdagmiddag en als voorbereiding voor de operatie heeft hij met houtskool en pastelkrijt een 'draken'oog gemaakt in de les. Dit kunstwerk heeft toen een aantal weken in de bibliotheek Velsen gehangen.”