Ook een nieuwe toekomst voor de panden van Het Oogziekenhuis Rotterdam

Het Oogziekenhuis heeft de intentie na 2030 naar het terrein van het Franciscus Gasthuis te verhuizen. De gebouwen aan de Schiedamse Vest lenen zich goed voor een transformatie naar een plek om te wonen, te werken en te ontspannen. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de gemeenteraad het voorstel gedaan om het bestemmingsplan vast te stellen.

100 woningen en voorzieningen

De gebouwen zijn geschikt om omgevormd te worden naar woongebouwen. Voor Schiedamse Vest 180 zijn maximaal 100 woningen mogelijk. De begane grond moet aantrekkelijk worden met publieke ruimtes voor cultuur, ontspanning, horeca en plek om te werken. Het ontwerpbestemmingsplan, dat bij de gemeenteraad ligt ter vaststelling, biedt hier ruimte voor. ‘We zijn blij dat Het Oogziekenhuis in Rotterdam een plek krijgt die aansluit bij haar ambities. De verhuizing biedt kansen om de panden (waarvan 1 een monument is) een nieuwe bestemming te geven, waar niet alleen de nieuwe bewoners, maar de hele buurt profijt van heeft’, aldus wethouder Zeegers (Klimaat, Bouwen en Wonen).

Voor het pand Schiedamse Vest 160 voorziet het geldende bestemmingsplan ‘Cool’ al in de mogelijkheden om te wonen, te werken en te ontspannen. Voor Schiedamse Vest 180, de hoofdvestiging van het ziekenhuis, geldt dat niet. Daar voorziet het bestemmingsplan nu uitsluitend in een maatschappelijke bestemming. Om ook hier andere functies te kunnen realiseren is een herziening van het bestemmingsplan nodig.

Cultuurhistorische waarde

In het bestemmingsplan staat opgenomen dat rekening gehouden wordt met de cultuurhistorische en monumentale waarde van het pand. In het hoofdgebouw, ontworpen door Van der Steur, opende in 1948 het grootste oogziekenhuis van Nederland (met 101 bedden) haar deuren. In 2021 gaf de gemeente het pand een monumentale status. Overigens is het pand Schiedamse Vest 160 geen monument, maar het is wel beeldbepalend en zal ook behouden blijven.

Duurzaam (ver) bouwen

In samenwerking met het ziekenhuis onderzocht de gemeente Rotterdam de mogelijkheden voor de herontwikkeling van de beide panden. De resultaten van het onderzoek zijn verwerkt in een Nota van Uitgangspunten. De gemeente heeft de wens om (ook) op deze plek zoveel mogelijk duurzaam en natuur inclusief te (ver)bouwen, door bijvoorbeeld daken multifunctioneel te gebruiken en groen toe te voegen aan de omgeving.

Vervolg

Nadat het bestemmingsplan wordt vastgesteld gaat Het Oogziekenhuis op zoek naar ontwikkelende partijen om de plannen verder uit te werken. Het ziekenhuis blijft de komende jaren nog gehuisvest aan de Schiedamse Vest in Cool.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Rob Hageman bestuursvoorlichter a.i. wethouder Chantal Zeegers, 06 – 235 040 18 of r.hageman@rotterdam.nl

Lees het originele bericht op de website van de Gemeente Rotterdam.