Onderzoek naar de impact van glasvochttroebelingen

Het onderzoek

Glasvochttroebelingen kunnen een behoorlijke impact hebben op het dagelijks leven. Glasvochttroebelingen worden ook wel floaters of mouches volantes genoemd. Het is voor de oogarts belangrijk om te weten hoe glasvochttroebelingen de kwaliteit van leven van mensen beïnvloeden. Helaas is er nog geen goed meetinstrument om dit te achterhalen. Daarom zijn wij nu een meetinstrument aan het ontwikkelen, in de vorm van een vragenlijst. Zo'n vragenlijst heet ook wel een PROM, dat is een Engelse afkorting voor Patient-Reported Outcome Measure (in het Nederlands: een patiënt-gerapporteerde uitkomstmeting).

Het doel van het onderzoek is om een goede vragenlijst te maken die kwaliteit van leven in kaart brengt. Deze vragenlijst kan door oogartsen gebruikt worden, zodat ze meer informatie krijgen over het dagelijks leven van iemand met glasvochttroebelingen. Ook kunnen we de vragenlijst gebruiken voor onderzoek, bijvoorbeeld om te zien of een behandeling goed werkt. Daarnaast helpt de vragenlijst bij het verbeteren van de zorg voor mensen met glasvochttroebelingen, doordat we de antwoorden op de vragen kunnen onderzoeken. Mogelijk kunt u bij het onderzoek helpen!

Zicht

"Ik zou willen dat de dokter door mijn ogen kon kijken, ziet wat ik zie en meemaakt wat ik meemaak."

De fasen van het onderzoek

In fase 1 van het onderzoek zijn interviews afgenomen bij patiënten met glasvochttroebelingen uit Het Oogziekenhuis Rotterdam. Na het analyseren van 46 interviews is er een voorlopige vragenlijst ontstaan van ruim 300 vragen, verdeeld over 11 verschillende domeinen. Voorbeelden van domeinen zijn: klachten aan uw zicht, moeite bij activiteiten, zorgen en ongemakken.

In fase 2 van het onderzoek wordt de voorlopige vragenlijst die in fase 1 is ontstaan, ingevuld door ongeveer 300 personen. Met behulp van die antwoorden wordt de vragenlijst ingekort, zodat de oogartsen de vragenlijst ook daadwerkelijk kunnen gebruiken in de praktijk.

Op dit moment bevinden wij ons in fase 2. Het onderzoek tot een succes maken kan niet zonder de hulp van mensen met glasvochttroebelingen. Als u deel wilt nemen aan het onderzoek, heel graag!

Wilt u deelnemen aan het onderzoek?

U bent geschikt voor deelname aan het onderzoek als u:

• glasvochttroebelingen (floaters of mouches volantes) in één of beide ogen heeft (of heeft gehad);
  • 18 jaar of ouder bent;
  • geen voorafgaand oogtrauma of ernstige andere oogaandoeningen heeft (gehad), met uitzondering van staar.

U kunt ook meedoen aan het onderzoek als u geen patiënt bent bij Het Oogziekenhuis Rotterdam.

Uw keuze binnen het onderzoek

Doet u mee aan het onderzoek? Dan kunt u kiezen tussen 2 verschillende manieren van onderzoek.

1. U vult online eenmalig de proefversie van de vragenlijst in. Het invullen duurt ongeveer 60 minuten.

Ik wil de vragenlijst invullen

2. U heeft eenmalig een telefonisch interview met een onderzoeker, over de invloed van glasvochttroebelingen op uw dagelijks leven. Dit duurt ongeveer 30 minuten.

Ik wil een telefonisch interview met een onderzoeker

U ontvangt voor deelname een VVV-cadeaubon ter waarde van 25,00 euro.