Thuis goed oogdruppelen: druk traanpunt dicht en wacht voor je het andere oog druppelt

Het goed toedienen van oogdruppels is erg belangrijk, vooral voor patiënten met bepaalde aandoeningen zoals glaucoom. Betty van Bodegom, werkzaam bij Het Oogziekenhuis Rotterdam, vertelt hoe belangrijk het goed toedienen van oogdruppels is. “Bij glaucoom is het belangrijk om de oogdruk zo laag mogelijk te houden, omdat een hogere druk meer schade kan veroorzaken aan het oog. Het oog goed druppelen helpt om de conditie stabiel te houden en verdere verslechtering tegen te gaan.”

Wel of geen druppels

Wanneer een patiënt de diagnose glaucoom krijgt, kan de behandeling variëren. “Soms worden oogdruppels voorgeschreven, maar dit is niet altijd het geval. De noodzaak van oogdruppels hangt dus af van de specifieke situatie van de patiënt.” Als oogdruppels wel worden voorgeschreven, wordt de patiënt geïnformeerd dat deze bij de apotheek opgehaald moeten worden. De patiënt moet dan zelf de druppels toedienen en krijgt een folder mee waarin staat dat er online instructies beschikbaar zijn, inclusief een oogdruppelfilmpje.

Druppel vergeten?

Oogdruppelen

Hoe vaak iemand zijn ogen moet druppelen, hangt af van de voorgeschreven medicatie. Dit kan per patiënt variëren. “Het is belangrijk dat de druppels gelijkmatig over de dag verdeeld worden, bijvoorbeeld elke twaalf uur bij tweemaal daags druppelen.” Als de druppels niet op de juiste tijdstippen worden toegediend, heeft dit minder effect. “Een vergeten druppel is niet ideaal, maar kan een keer gebeuren. Afhankelijk van hoe lang geleden de laatste druppel is toegediend, kan het advies zijn om alsnog te druppelen of te wachten tot de volgende geplande tijd. Dit staat meestal duidelijk aangegeven in de bijsluiter van de medicatie.”

Druk traanbuis dicht en wacht tussen verschillende druppels

“Een juiste manier van druppelen is erg belangrijk”, gaat Betty verder. “Per oog moet één druppel worden toegediend, waarbij na het druppelen de traanbuis zachtjes moet worden dichtgedrukt (net onder het bobbeltje in de binnenhoek van het oog) om bijwerkingen zoveel mogelijk te voorkomen. Als er naast de druppels ook zalven of andere druppels gebruikt moeten worden (de zalf wordt als laatste toegediend), moet er ook vijf minuten gewacht worden tussen de verschillende druppels om te voorkomen dat de ene druppel de andere wegspoelt.”

Hulpmiddelen

“Veel patiënten weten niet dat ze de traanbuis moeten dichtdrukken of dat ze enkele minuten moeten wachten tussen het toedienen van verschillende druppels. Voor patiënten die moeite hebben met het toedienen van druppels zijn er oogdruppelhulpmiddelen beschikbaar, zoals de druppelbril, Autodrop, Eyot, Drip-aid etc. Deze hulpmiddelen helpen om de druppel precies op de juiste plek in het oog te laten vallen. Ze kunnen erg nuttig zijn voor ouderen of mensen met artrose. Deze hulpmiddelen zijn verkrijgbaar bij de apotheek en worden soms vergoed door de zorgverzekeraar, afhankelijk van de leverancier.”

Hygiëne

“Daarnaast is handhygiëne ook erg belangrijk bij het toedienen van oogdruppels. Patiënten moeten hun handen wassen voor en na het druppelen en ervoor zorgen dat het flesje niet in contact komt met hun ogen. Als het flesje toch in contact komt met het oog, maak het flesje dan schoon met een tissue.”

Het volgen van deze adviezen helpt om je ogen gezond te houden en complicaties te voorkomen. Ga naar www.oogdruppelen.nl voor meer informatie.

Dit artikel is ter informatie voor patiënten die thuis hun medicatie moeten druppelen. De druppels die patiënten in Het Oogziekenhuis krijgen toegediend zijn voor het vooronderzoek bij de arts.