Oogdruppels voor wittere ogen: kan dat en is het gevaarlijk?

Gebruikers van het platform TikTok delen massaal hun ervaringen met oogdruppels die je ogen witter zouden maken. De druppels zijn makkelijk te verkrijgen en al voor een tientje te koop in grote webshops. Is het gebruik hiervan gevaarlijk? En kunnen je ogen echt witter worden door het druppelen met deze druppels? Radar vraagt het oogarts en hoornvliesdeskundige Anna Randag.

Dit artikel is afkomstig van Radar.

Is het gebruik gevaarlijk?
Anna Randag is werkzaam in Het Oogziekenhuis in Rotterdam en weet van het bestaan van deze druppels af. “We hebben er zeker van gehoord en weten dat ze bestaan, maar ik ken geen patiënten die hierdoor schade hebben opgelopen aan het oog.”

Desondanks raadt Randag het gebruik ervan af. “Het zijn medicijnen, weliswaar met een hele lage dosis werkzame stof, maar het zijn wel medicijnen.” In de druppels zit het medicijn brimonidine.

Wat doet dit medicijn met het oog?
Wat doet dit medicijn (brimonidine) met het oog? “Het vernauwt de bloedvaatjes van het oog”, legt Randag uit. Bij irritatie van de ogen door bijvoorbeeld uitdroging of rook, zijn de bloedvaatjes in jouw oogwit uitgezet en dat geeft ‘rode’ ogen.

Hoewel er bij Randag dus geen gevallen bekend zijn waarbij het gebruik hiervan schade toebracht aan het oog, legt Randag uit dat deze bloedvaatjes een belangrijke functie hebben en waarom het beter is deze niet te onderdrukken.

‘Bloedvaatjes hebben een functie’
“De bloedvaatjes in het oog hebben een functie. Bloedvaatjes zorgen voor de toevoer van zuurstof en van cellen en factoren om een eventuele ontsteking tegen te gaan. Als je ogen rood zijn, is dit een waarschuwing dat er wat met je ogen aan de hand kan zijn. Het is dus niet handig dit te onderdrukken.”

Daarnaast wijst Randag op het conserveermiddel wat in deze oogdruppels kan zitten. “Dit conserveermiddel geeft heel vaak juist rode ogen en kan ook een allergische reactie opwekken.” Het gebruik zorgt dan voor een averechts effect.

De oogdruppels staan wel geregistreerd in het Farmacotherapeutisch kompas, als medicijn voor volwassenen voor het tegengaan van geïsoleerde roodheid in het oog. Echter staat hier duidelijk bij dat het voor maximaal 72 uur gebruikt mag worden.

Zijn kunsttranen gevaarlijk?
Er zijn ook veel mensen die hun ogen druppelen tijdens hun vaste ochtendroutine om de ogen te voorzien van vocht. Het gaat hierbij om een ander soort druppels. Is het nodig en kan dat kwaad?

“Dat zijn kunsttranen”, legt Randag uit. Deze druppels zijn bedoeld om de ogen te bevochtigen en worden door heel veel mensen gebruikt. “Dit kan geen kwaad. In Het Oogziekenhuis Rotterdam schrijven we deze druppels regelmatig voor. Er zijn mensen die echt niet zonder kunnen, omdat de ogen dan teveel uitdrogen, maar ook veel mensen gebruiken ze ter comfort.”