Patiënttevredenheid

We vinden het belangrijk om de kwaliteit van onze zorg te meten en te verbeteren. Op die manier is het mogelijk om de zorg zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de wensen van patiënten. De tevredenheid van patiënten onderzoeken we op verschillende manieren en daarvoor werken wij soms samen met externe, onafhankelijke meetbureaus. Op deze pagina vindt u meer informatie over deze metingen en onderzoeken.

Patiënttevredenheidsonderzoek

Via een digitale vragenlijst vragen we regelmatig hoe u de zorg die u van ons heeft ontvangen hebt ervaren. Dat doen we met een standaard vragenlijst, de patiëntervaringsmonitor (PEM). Via de e-mail vragen we u deze vragenlijst in te vullen. De vragen gaan over verschillende onderwerpen, zoals de informatie die u kreeg over een eventuele behandeling en de communicatie door en tussen verschillende zorgverleners. De resultaten van het onderzoek helpen ons om de zorg te verbeteren.

Dit onderzoek is volledig anoniem. Voor dit onderzoek werkt Het Oogziekenhuis samen met meetbureau Expoints en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen.

Onderzoek naar kwaliteit van leven van patiënten met staar

Naast het anonieme ervaringsonderzoek doen we ook onderzoek naar het door de patiënt ervaren effect van een staaroperatie. Dit onderzoek is niet anoniem, omdat we specifiek onderzoeken in hoeverre de patiënt geholpen is in het dagelijks leven door de staaroperatie. De patiënten met staar vullen hiervoor twee keer dezelfde vragenlijst in op twee momenten; vóór de staaroperatie en 3 maanden na de operatie. Door de antwoorden van vóór de operatie te vergelijken met de antwoorden na de operatie weten wij meer over in hoeverre de staaroperatie u geholpen heeft. 

Deze patiënten ontvangen 3 maanden na de operatie via e-mail een uitnodiging voor de vragenlijst van onderzoeksbureau Brightfish. Een afbeelding van de e-mail die u ontvangt, ziet u hiernaast.

Indien u vragen heeft over de vragenlijst kunt u terecht bij het Cataractcentrum of de servicedesk van Brightfish.

Screenshot e-mail Brightfish

Spiegelgesprekken en focusgroepen

In Het Oogziekenhuis worden spiegelgesprekken en focusgroepen georganiseerd. Bij beide gesprekken krijgt een groep patiënten met een bepaalde oogziekte een aantal vragen over verschillende onderwerpen. Bij spiegelgesprekken is een groep zorgverleners aanwezig. Zij luisteren naar wat de patiënten over de onderwerpen te zeggen hebben. Zo zijn de patiënten een leerzame spiegel voor de zorgverleners. 
Eerdere spiegelgesprekken hebben bijvoorbeeld geleid tot de oprichting van het KinderOOGcentrum en de parkeerservice om parkeren bij Het Oogziekenhuis makkelijker te maken.

Patiëntenpanel

Een patiëntenpanel is een groep patiënten die hun mening geeft over bepaalde onderwerpen die spelen binnen onze zorg. Via de mail wordt u uitgenodigd om vragen te beantwoorden. Afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld gevraagd naar de pijnbeleving van patiënten en naar wachttijden en wachttijdbeleving van patiënten.

Wilt u meer informatie en eventueel lid worden van ons patiëntenpanel? Klik dan hier.